Friday, October 31, 2014

Iraq security weekly report

Islamist militants led by the Islamic State (IS) organisation continue to battle with the federal and Kurdish security forces in several parts of the central and northern region.

International air strikes also continue to target the group, especially in parts of Ninawa, Ta'mim and Anbar provinces, although strikes also continue to take place sporadically elsewhere in the country.

The strikes appear to have bolstered the efforts of the security forces on the ground, with territorial gains reportedly made around Zumar (Ninawa province) and Jurf as-Sakhr (Babil province) last week.  Nonetheless, these gains could be lost once again in future fighting.

Terrorist attacks should also be anticipated around Ashura (around 3 November) as Shi'ah pilgrims will gather at mosques and shrines. Babil province has previously been a major flashpoint during the period.

Last week a total of 34 non-suicide bomb attacks left 76 people dead and 275 injured. At least six additional suicide bombings left 44 people dead and 67 injured.

Small arms attacks left 10 people dead and 11 injured, including members of the security forces shot during clashes with militants.

Indirect fire incidents (rockets, mortars and military artillery shelling) left 26 people dead and 33 injured.

At least 38 people were also reportedly murdered or publicly executed by various groups and found either abandoned in the streets or buried in hastily-dug graves.


__________

Source: AKE

Wednesday, October 29, 2014

التقرير الامني الاسبوعي في العراق - الاسبوع ٤٣

تستمر المعارك العنيفة للمتشددين الاسلاميين بقيادة الدولة الاسلامية #داعش  مع قوات الأمن الاتحادية والكردية في عدة أجزاء من المنطقة الوسطى والشمالية.

مع استمرار الضربات الجوية الدولية أيضا لاستهداف  المجاميع المسلحة، وخاصة في أجزاء من نينوى والتأميم والانبار، على الرغم من الضربات ستستمر أيضا أن تجري بشكل متقطع في أماكن أخرى من البلاد.

ويبدو أن الضربات قد عززت جهود قوات الأمن على الأرض، مع مكاسب إقليمية التقارير التي صدرت حول الزمر (محافظة نينوى) وكما هو وجرف الصخر (محافظة بابل) الأسبوع الماضي. ومع ذلك، فإن هذه المكاسب يمكن أن تضيع مرة أخرى في القتال في المستقبل.

كما ينبغي توقع هجمات إرهابية حول عاشوراء (حوالي 3 نوفمبر) كما الحجاج الشيعة سوف يتجمعون في المساجد والأضرحة. وكانت محافظة بابل قبل اشتعال كبيرة خلال هذه الفترة.

حصيلة الاسبوع الماضي يقدر بحوالي 34 تفجير غير انتحاري خلف-76 قتيلا و 275 جريحا. وما لا يقل عن ستة تفجيرات انتحارية إضافية تركت 44 قتيلا و 67 جريحا.

تركت هجمات بالأسلحة الصغيرة 10 قتيلا و 11 جريحا، بينهم أفراد من قوات الأمن بالرصاص خلال اشتباكات مع مسلحين.

حوادث إطلاق النار غير المباشرة (الصواريخ وقذائف الهاون والقصف المدفعي العسكري) تركت 26 قتيلا و 33 جريحا.

وقتل 38 شخصا على الاقل قتلوا كما يقال أو أعدموا علنا ​​من قبل مجموعات مختلفة وجدت تخلى إما في الشوارع أو دفن في مقابر حفرت على عجل.

Wednesday, October 22, 2014

التقرير الامني الاسبوعي في العراق - الاسبوع ٤٢

تستمر المعارك مع متشددين اسلاميين بقيادة الدولة الإسلامية مع قوات الأمن الاتحادية والكردية في عدة أجزاء من المنطقة الوسطى والشمالية. مع استمرار الضربات الجوية الدولية أيضا التي تستهدف المجاميع المسلحة، وخاصة في أجزاء من نينوى والتأميم والانبار، على الرغم من الضربات امتدت الى  مجالات أخرى مثل ضواحي بغداد وبابل وديالى ومحافظات صلاح الدين.

الأسبوع الماضي حوالي 47 تفجيرات غير انتحارية خلفت 103 قتيلا و 278 جريحا - ارتفاعا ملحوظا.بالاضافة الى ثمانية تفجيرات انتحارية إضافية خلفت 73 قتيلا و 111 جريحا - وهو عدد مرتفع على حد سواء. وقد شهدت خلال الأسبوعين الماضيين على عدد كبير من التفجيرات الانتحارية في البلاد.

خلفت هجمات بالأسلحة الصغيرة 17 قتيلا و 24 جريحا، بينهم أفراد من قوات الأمن بالرصاص خلال اشتباكات مع مسلحين. حوادث إطلاق النار غير المباشرة (الصواريخ وقذائف الهاون والقصف المدفعي العسكري) تركت 14 قتيلا و 25 جريحا.

قتل 70 شخصا على الاقل قتلوا كما ورد أعدم علنا ​​أو من قبل مجموعات مختلفة وجدت مهجورة إما في الشوارع أو دفنوا في مقابر جماعية. هناك قلق متزايد من أن العلاقات الطائفية والبقشيش إلى العنف التعسفي أكثر انتشارا.

Tuesday, October 21, 2014

Iraq Security weekly report, week 42

Islamist militants led by the Islamic State (IS) continue to battle with the federal and Kurdish security forces in several parts of the central and northern region. International air strikes also continue to target the group, especially in parts of Ninawa, Ta'mim and Anbar provinces, although strikes also took place in other areas such as the outskirts of Baghdad, Babil, Diyala and Salah ad-Din provinces. 

Last week a total of 47 non-suicide bomb attacks left 103 people dead and 278 injured – a notable rise. Eight additional suicide bombings left 73 people dead and 111 injured – an equally high number. The past two weeks have seen an unusually high number of suicide bombings in the country.

Small arms attacks left 17 people dead and 24 injured, including members of the security forces shot during clashes with militants. Indirect fire incidents (rockets, mortars and military artillery shelling) left 14 people dead and 25 injured.

At least 70 people were also reportedly murdered or publicly executed by various groups and found either abandoned in the streets or buried in mass graves. There are growing concerns that sectarian relations are tipping into more widespread arbitrary violence.

__________
Source: AKE

Monday, October 13, 2014

Iraq security weekly report, week 41

Islamist militants led by the Islamic State (IS) continue to battle with the federal and Kurdish security forces in several parts of the central and northern region. International air strikes also continue to target the group, especially in parts of Ninawa, Ta'mim and Anbar provinces, although strikes also took place in other areas such as the outskirts of Baghdad, Babil, Diyala and Salah ad-Din provinces. 

Last week a total of 30 non-suicide bomb attacks left 59 people dead and 140 injured. A spike in suicide bombings (the country experienced nine, all in the central region and Baghdad) left 74 people dead and 154 injured.

Small arms attacks left 29 people dead and 15 injured, including members of the security forces shot during clashes with militants. There was a rise in indirect fire incidents (rockets, mortars and military artillery shelling) which left 77 people dead and 97 injured, all in the central region.

At least 29 people were also publicly executed by IS militants or found abandoned in the streets having been murdered by unknown individuals in locations ranging from Mosul to Basrah.


________________
Source: AKE

التقرير الأمني الاسبوعي في العراق - الاسبوع ٤١

تستمر معركة متشددين اسلاميين بقيادة الدولة الإسلامية مع قوات الأمن الاتحادية والكردية في عدة أجزاء من المنطقة الوسطى والشمالية. استمرار الضربات الجوية الدولية أيضا لاستهداف مجموعة، وخاصة في أجزاء من نينوى والتأميم والانبار، على الرغم من الضربات استغرق أيضا في مجالات أخرى مثل ضواحي بغداد وبابل وديالى ومحافظات صلاح الدين.

الأسبوع الماضي ما يقارب 30 تفجير غير انتحاري خلف 59 قتيلا و 140 جريحا. وهناك ارتفاع في تفجيرات انتحارية (شهدت البلاد تسعة، وكلها في المنطقة الوسطى وبغداد) تركت 74 قتيلا و 154 جريحا.

خلفت الهجمات بالأسلحة الصغيرة 29 قتيلا و 15 جريحا، بينهم أفراد من قوات الأمن بالرصاص خلال اشتباكات مع مسلحين. كان هناك ارتفاع في حوادث إطلاق النار غير المباشرة (الصواريخ وقذائف الهاون والقصف المدفعي العسكري) التي خلفت 77 قتيلا و 97 جريحا، وكلها في المنطقة الوسطى.

كما أعدم علنا ​​لا يقل عن 29 شخصا على يد مسلحين الدول الإسلامية بينها جثث وجدت مهجورة في الشوارع بعد أن تم قتلهم على يد مجهولين في مواقع تتراوح من الموصل إلى البصرة.

Monday, October 6, 2014

Iraq Security weekly report, week 40

Last week a total of 22 non-suicide bomb attacks left 38 people dead and 134 injured. Two additional suicide bombings left 23 people dead and 24 injured.

Small arms attacks left 34 people dead and 14 injured, including members of the security forces shot during clashes with militants. Indirect fire incidents (rockets, mortars and military artillery shelling) left 12 people dead and 27 injured.

At least two people were reportedly abducted. The bodies of 28 people were also reportedly recovered after they were murdered by militants.

International air strikes continued to target Islamic State (IS) personnel and assets, especially in parts of Ninawa, Ta'mim and Anbar provinces, although strikes also took place in other areas such as the outskirts of Baghdad, Babil, Diyala and Salah ad-Din provinces.

Heavy clashes between IS militants and the security forces (including federal troops, Shi'ah militia groups and the Kurdish Peshmerga) also took place in many parts of the central and northern provinces, accounting for the bulk of the week's violence.


___________________
Source: AKE 

Thursday, October 2, 2014

التقرير الامني الاسبوع في العراق - الاسبوع ٣٩

هناك عدد متزايد من البلدان التي تشن على الضربات الجوية التي تستهدف تنظيم الدولة الإسلامية   في العراق. ومع ذلك، فإن الجزء الأكبر من القتال في البلاد لا يزال مستمرا على الأرض، بمبادرة من الجيش العراقي وقوات أمن البشمركة الكردية. المجتمع الدولي هو أيضا اوضح اكثر عن استراتيجية للتعامل مع التنظيم في سوريا المجاورة. وعدم القيام بذلك يساهم إطالة أمد الصراع في العراق والازمة السورية ستوفر مع الفراغ الأمني ​المناسب ​الذي يمكن تنظيم داعش من الاستفادة من موقف الامم المتحدة.

والأمر الجدير بالذكر هو أنه حتى إذا ارتكبت قوات برية أجنبية إلى البلاد في الدور القتالي ينبغي أن تكون الأولوية لتعزيز قوات الأمن العراقية، وتزويدهم بالتدريب ورفع الروح المعنوية بحيث تكون قادرة على معالجة أبرز المواقع الحساسة على الارض كتجربة المعركة اللازمة. إذا القوات العسكرية الأجنبية تفعل الجزء الأكبر من القتال قوات الأمن العراقية سوف تكسب قليلا وعندما تنسحب القوات الأجنبية، حتى لو هزم تنظيم داعش في الوقت الراهن، فلن تكون قادرة على منع أي مجموعة مماثلة من إعادة الظهور في المستقبل تحارب قوات الأمن العراقية.

في الوقت الراهن، لا يزال القتال على أشده في المنطقة الشرقية في كل من الانبار و محافظة ديالى وسط وشمال محافظة بابل، وفي جميع أنحاء محافظة صلاح الدين وحول محافظة نينوى. في بغداد وكركوك أيضا لا نزال نرى الهجمات الإرهابية المتفرقة. اما في جنوب البلاد لا تزال أكثر هدوءا بكثير على الرغم من أنها بالتأكيد ليست بمنأى عن العنف.

محصلة الاسبوع الماضي كانت 49 من الهجمات التفجيرية (من بينهم اثنان على الأقل التفجيرات الانتحارية) خلف 85 قتيلا و 109 جريحا في جميع أنحاء البلاد.

خلفت هجمات بالأسلحة الصغيرة 28 قتيلا و 22 جريحا، بينهم أفراد من قوات الأمن بالرصاص خلال اشتباكات مع مسلحين.

وورد أن 19 شخصا على الأقل خطفوا، على الرغم من أن العديد منهم قام بخطفهم تنظيم داعش وقد تم  قتل  ما يقارب ١٩بدلا من عقد للحصول على فدية. 

كما خلفت حوادث اطلاق النيران غير المباشرة (الصواريخ وقذائف الهاون والقصف المدفعي العسكري) أيضا 66 قتيلا و 72 جريحا. وقتل العديد من الضحايا بسبب هجمات متشددين، رغم استمرار القصف الحكومي أيضا في أماكن مثل مركز محافظة الانبار، على الرغم من دعوة رئيس الوزراء حيدر العبادي للايقاف القصف المدفعي على المدن. هذا سوف تضر فقط جهود للتوفيق بين السكان المحليين مع السلطات الاتحادية.